Radio na żywo v/s Podcast. 3 podstawowe różnice.
Jeśli postanowiliście docierać do ludzi w Sieci w radiowym stylu, będziecie musieli dokonać kilku kształtujących decyzji.
Jedną z nich będzie wybór formuły przekazu, a więc: czy lepsze będzie żywe radio internetowe, czy podcast.
Wiadomo, że audycja radiowa może zostać nagrana wcześniej i z pomocą naszego Autopilota emitowana w dowolnie wybranym czasie.
Tu pomówimy jednak o różnicach między stuprocentową żywą jazdą bez trzymanki w stylu Howarda Sterna, a podcastem, który możemy poprawiać, zmieniać, montować i szlifować bez ustanku.
Aby uprościć Wam decyzję:
NA ŻYWO (ze wszystkimi tego niebezpieczeństwami, jak atak czkawki na antenie, bądź awaria prądu) czy PODKAST,
przybliżymy ich 3 główne różnice. Bo to, o czym było powyżej, jest chyba oczywiste 😀
- Ramówka czy On-Demand?
Wybierając formę radia na żywo, stawiamy się przed koniecznością stałego nadzoru nad emitowaną treścią. Należy trzymać się ramówki, a słuchacze muszą pilnować godzin, by usłyszeć swą ulubioną audycję, czy zapowiedziany wcześniej wywiad.
Powinniście więc przemyśleć to, czy macie czas na emisję na żywo, ale również odgadnąć preferencje czasowe słuchaczy. Jedni włączają radio dopiero nocą, inni nie wyłączają go prawie wcale.
Podcast z kolei pozwala nam tworzyć audycje w dowolnym czasie, słuchaczom zaś, na pobieranie ich kiedy tylko zechcą.
- Odbiorca masowy, czy niszowy?
Następnie zastanówmy się kim są nasi przyszli odbiorcy. Stacje radiowe mają raczej przyciągać uwagę szerszej publiczności. Muszą więc tworzyć audycje o różnej treści, poruszające szeroką gamę tematów.
Podcasty tworzy się raczej po to, by docierać do niszowego odbiorcy, koncentrując się na węższej tematyce, jak akwarystyka morska, czy muzyka metalowa dla przykładu.
Podcast łatwiej trafi do grupy docelowych odbiorców, gdyż będą oni intencjonalnie wyszukiwali w sieci tego, o czym akurat traktuje nasz materiał. Oczywiście należy używać odpowiednich tytułów i tagów przy transferze danych.
3. Spontaniczna efemera czy nieśmiertelność?
Radio jest medium chwili. Audycje są nadawane, by wraz z końcem transmisji przepaść na zawsze. Możesz zapisać swoje audycje, ale słuchacze raczej tego nie zrobią. „Przewijanie” reklam lub nieaktualnych już informacji wplecionych w długi materiał nagrany w przeszłości zwyczajnie denerwuje i pozbawia radości ze słuchania audycji.
Dlatego właśnie coraz więcej stacji radiowych konwertuje wyemitowane programy w podcasty, pozbawiając je zbędnych treści.
Uruchamiając podcast, prawdopodobnie zawsze będziesz miał odbiorców, z uwagi na celowość wyboru tematów audycji dokonywanych przez słuchaczy. Publikowane treści będą dostępne dopóki istnieje internet, a docelowi odbiorcy zawsze będą mogli je odszukać i pobrać.
Mamy nadzieję, że pomogliśmy w wyborze: podcast czy live.
Obie formy cieszą się wielką popularnością i mają stale rosnącą publiczność.
Żadna z nich nie jest lepsza, czy gorsza. Zwyczajnie odpowiadają na inne potrzeby twórców, jak i odbiorców.
W obu sprawach możecie zwracać się do nas.
Jak zawsze zajmiemy się wszystkim, byście mogli bez stresu nadawać.